





A 2025-ös #nemluxustaska akció már az ötödik alkalommal zajlott, és ismét rengeteg szívet megérintett! Március 3-15. között országszerte húsz gyűjtőponton, valamint csomagküldéssel vártuk a nélkülözhetetlen higiéniai és tisztálkodási termékekkel megtöltött táskákat. Az idei kampányban a széleskörű összefogásnak köszönhetően 9400 táska gyűlt össze, így az akció indulása óta már 64 ezer rászoruló nő kaphatott #nemluxustáskát – és ezen túl is sokan beszéltek tabuk nélkül a menstruációs szegénységről.
A táskák nem csupán tárgyi segítséget nyújtanak, hanem a gondoskodás és a figyelem szimbólumai is. A megajándékozottak méltóságát és önbecsülését erősítik, hiszen ezek a csomagok egy-egy személyes üzenetet, egy-egy szeretettel teli gesztust is magukban hordoznak. Az adományokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat célzottan juttatta el oda, ahol a legnagyobb szükség volt rá: nappali melegedőkbe, szállókra, családok átmeneti otthonaiba, fogyatékosotthonokba, hátrányos helyzetű települések iskoláiba, önkéntescsoportok adományosztásaira és még sok más helyszínre.
Idén először a kampányt az adomanyozz.hu platformon is támogathatták a jóakaratú adományozók, és 752 501 Ft gyűlt össze, melyet a szervezők a menstruációs szegénység május 28-i világnapja kapcsán további higiéniás termékek vásárlására fordítanak – ezeket is a Máltai Szeretetszolgálat adja át a nélkülözőknek.
A gyűjtést több tucat önkéntes segítette, némelyikük azért jelentkezett, mert korábban maga is kapott táskát. Az akcióhoz 2025-ben már mintegy háromszáz vállalat csatlakozott, a gyűjtőpontok között volt rendelő, kávézó, nyelviskola, esküvőiruha-szalon, benzinkút és squash klub is. Népszerűek voltak a céges gyűjtések, melyeket Sipos-Mohai Réka pénzügyi szakember, #nemluxustaska-szervező koordinált. Volt vállalat, amely megduplázta a munkatársak által felajánlott táskákat. Több cég a nőnapot kapcsolta a társadalmi felelősségvállaláshoz: a „szokásos” virág árából inkább adománytáskákat állított össze, a hölgy munkatársak részvételével és örömére. Nagy volt a forgalom a fővárosi gyűjtőponton: Huszka Ágnes stylist-színtanácsadó, a #nemluxustaska-akció egyik alapítója stúdiójába az adományok több mint harmada, 3820 db táska érkezett.
Kovács-Pálffy Anna Margit munkatársunk, a #nemluxustaska akció főszervezője így fogalmazott: „Nem az a szupererőnk, hogy ilyen sok táskát összegyűjtünk, hanem hogy megtörjük velük a menstruációs szegénység tabuját. 64 ezer táska az 64 ezer interakció – ilyen sok nőt mozgatunk meg, ilyen sokan beszélnek a témáról.” A legalapvetőbb intimhigiéniai termékek és tisztálkodószerek egy nőnek havonta átlagosan négyezer forintba kerülnek, ami sokaknak nehezen kigazdálkodható összeg, főleg ha több kamaszlány is van a családban.
A táskák átadása emberi kapcsolódásokra, beszélgetésekre is alkalmakat teremt. Egy özvegy hölgy például, aki a Máltai Szeretetszolgálat győri régióközpontjában kapott #nemluxustáskát, megjegyezte, milyen gyönyörű a táska, és egy ölelés kíséretében azt a választ kapta, hogy olyan, akárcsak ő. A szeretettel összeállított csomagokba sokan kedves személyes üzenetet is tettek: „Kedves Nőtársam! Kívánok neked nagyon sok örömteli és boldog pillanatot. Lásd meg minden napon a jót, és keresd azt, ami örömet okoz Neked!”
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat nevében köszönjük minden adományozónak és önkéntesnek, hogy részt vettek ebben a csodálatos akcióban!
Segítségükkel nemcsak tárgyi támogatást nyújtottunk, hanem egy olyan közösséget is építünk, ahol a törődés, a szeretet és az együttérzés valódi erővé válik.
Köszönjük, hogy együtt segíthetünk a rászoruló nőknek!
Magyarországon a nők közel húsz százaléka érintett a menstruációs szegénységben, vagyis abban, hogy rendszeresen nem tudja megvásárolni a számára alapvető fontosságú intimhigiéniás termékeket. Ez a helyzet nem csupán egészségügyi kockázatot jelent, de megfosztja a nőket méltóságuktól, megnehezíti számukra az oktatásban és a munka világában való részvételt is. A #nemluxustaska mozgalom erre hívja fel a figyelmet, és az a célja, hogy az adománygyűjtés mellett nyíltan, hiteles információkkal beszéljen a problémáról a sajtóban és a közösségi felületeken, hogy a menstruációs szegénység ne legyen többé tabu téma. A #nemluxustaska adománygyűjtés során olyan egységcsomagokat gyűjtünk, amelyek a hétköznapokban nélkülözhetetlen alapvető intimhigiéniás termékekből állnak.
Részletes leírásA kampány alapítói – három, a nőket érintő társadalmi problémák iránt foglalkozásuk miatt is kifejezetten érzékeny civil nő, egyúttal dolgozó édesanya - 2018 óta összesen közel 55.000 csomagot gyűjtöttek össze, melyeket a Magyar Máltai Szeretetszolgálat juttatott el a rászoruló lányoknak, nőknek. A #nemluxustaska kampány 2019-ben Civil Díjat, 2020 tavaszán a Legsikeresebb adománygyűjtés kategóriában az Inspiráló Nők díját, 2022 tavaszán a Vodafone Equality Award 2022. nevű különdíját nyerte el.
Idén a kampány szervezői, Huszka Ági, stílusszakértő és színtanácsadó és Kovács-Pálffy Anna Margit, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat szociális munkatársa és Sipos-Mohai Réka, a versenyszférában vezető a nemzetközi nőnap dátumához kapcsolódva tűzték ki a gyűjtési időszakot, március 3. és 15. között fogadják a csomagokat országszerte. Emellett az adomanyozz.hu oldalon a kampánnyal kapcsolatos fenntartási és logisztikai költségek fedezésére pénzadományt is gyűjtenek. Ami a fenntartási költségeken felül összegyűlik, azt a szervezők az adománycsomagokat kiegészítő termékekre fordítják majd.
A gyűjtéssel kapcsolatos minden információ megtalálható a www.nemluxustaska.hu oldalon – javasoljuk, hogy az egységcsomagok összeállítása előtt mindenki tájékozódjon arról, pontosan milyen termékeket kérünk a táskákba, illetve a kész egységcsomagokat melyik hivatalos gyűjtőponton tudják leadni!
Ne hagyjuk, hogy a menstruációs szegénység akadályt jelentsen! Segítsünk együtt, hogy minden nő méltósággal élhessen!
Köszönjük, ha Te is csatlakozol!
Sipos – Mohai Réka, Huszka Ágnes és Kovács-Pálffy Anna Margit